detail

Pancratiusstraat
Heerlen
De vijf pleintjes
De vijf pleintjes (Wilhelminaplein, Betaplein, Schelmenhofje, Morenhoek en Luciushof) liggen in het centrum van Heerlen. Samen vormen ze het bruisend hart van Heerlen waardoor ze inspirerende cultuurplekken geworden zijn. Hier kun je diverse murals en de zogenaamde social sofa's zien.

Wilhelminaplein
Het Wilhelminaplein is het grootste plein en honderden jaren geleden was hier een veemarkt. Tegenwoordig is er op het Wilhelminaplein genoeg ruimte om evenementen en allerlei andere activiteiten te organiseren.

Betaplein
Het Betaplein heeft zijn naam te danken aan het Betahuis. Werken, ontmoeten en inspireren staan hier centraal. Diverse creatieve bedrijven zijn hier gevestigd. Het Betahuis is toegankelijk voor iedereen.

Schelmenhofje
Dit hofje is genoemd naar de Schelmentoren. Het Schelmenhofje werd pas ontdekt nadat het woonhuis, dat op die plek stond, gesloopt werd. Het Schelmenhofje is het jongste pleintje en is een gewilde plek om een middag te verblijven.

Morenhoek
De Morenhoek verdankt zijn naam waarschijnlijk aan het feit dat hier een kerkhof lag. In 1600 tijdens de Spaanse bezetting werden hier de overleden Moren begraven die in dienst waren van de Spaanse militairen.

De bekende discotheek 'De Morenhoek' en dansschool de 'Swing Inn' waren vanaf de jaren 60 tot begin jaren 80 hier gelegen. In het midden van het pleintje staat een Social Sofa en is er een schitterende mural te bewonderen.

Luciushof
De Luciushof is niet te bereiken via de openbare weg, maar deze bijzondere plek moet je echt eens ervaren. De Luciushof ademt een serene rust uit, het is er stil, maar toch ben je midden in Heerlen.

Diverse maatschappelijke organisaties zijn hier gevestigd, je bent van harte welkom om eens een kijkje te nemen. Vergeet dan vooral niet om de prachtige voormalige kloostertuin De Luciushof te bezoeken.

Toegankelijkheid

Er zijn geen noemenswaardige gehandicaptenvoorzieningen

Routes in de buurt

Leuks in de buurt!